Siła pozytywnych emocji

emocje

Zastanów się i spróbuj wymienić emocje, których kiedykolwiek doświadczyłeś. Możesz zapisać je na kartce lub po prostu pomyśleć. Co jest na Twojej liście? Istnieje szansa, że na pojawiły się tam przymiotniki takie jak „szczęśliwy”, „zły”, „przestraszony”, „zestresowany”, „dumny”, „podekscytowany”, „zakłopotany”, „zawstydzony”… I tak dalej. A teraz spróbuj posegregować te emocje – rozdziel je na pozytywne i negatywne.

Pozytywne i negatywne emocje

Zarówno pozytywne jak i negatywne emocje są naturalną częścią życia każdego człowieka. Słowem „negatywne” nazywamy emocje, które znosimy ciężej niż pozostałe – nie oznacza to jednak, że są one złe lub nie powinniśmy ich posiadać. Oczywistym jest, że każdy chce odczuwać emocje z tej drugiej rubryki. Prawdopodobnie wolisz czuć się pewny siebie niż zalękniony, być szczęśliwym niż smutnym. Dlaczego więc odczuwamy negatywne emocje? Po co one są?

W jaki sposób negatywne emocje mogą nam pomóc?

Negatywne emocje ostrzegają nas przed wyzwaniami, z którymi musimy się zmierzyć. Na przykład ostrzegają nas przed niebezpieczeństwem. Są sygnałem, że powinniśmy się bronić. Złość natomiast ostrzega nas, że ktoś może nas zranić, fizycznie lub psychicznie.
Negatywne emocje wyostrzają naszą ostrożność i świadomość, co się wokół nas dzieje. Pomagają skupić uwagę na konkretnym problemie i go rozwiązać. Ale zbyt wiele emocji tego typu może nas przytłoczyć, zestresować i wyczerpać. Kiedy jest ich nieproporcjonalnie dużo, rozwiązanie problemu może wydawać się niewykonalne. Im więcej czasu poświęcamy negatywnym emocjom, tym więcej zaczynamy ich odczuwać. Wpadamy w efekt błędnego koła.

Dlaczego pozytywne emocje są „dobre”?

W przeciwieństwie do emocji negatywnych, które pomagają nam skupić się na danym problemie, pozytywne emocje rozszerzają granice naszej uwagi, pamięci i kreatywności. Pomagają zapamiętać więcej informacji, tworzyć pomysły i łączyć je ze sobą. Pozytywne emocje otwierają nas na nowe możliwości, sprzyjają łatwiejszemu uczeniu się i rozwijaniu umiejętności. Lepiej radzimy sobie z zadaniami i testami. Badania pokazują, że ludzie, którzy odczuwają więcej pozytywnych emocji są zdrowsi, lepiej się uczą i mają lepsze kontakty z innymi.

Jaki z tego morał?

  • Pozwól, aby pozytywne emocje dominowały nad negatywnymi. Badania pokazują, że ludzie czują się najlepiej oraz najefektywniej wykonują swoje obowiązki, kiedy ich pozytywne emocje występują aż 3 razy częściej niż negatywne. Ludzie wykazują tendencję do skupiania swojej uwagi bardziej na negatywnych emocjach, niż na pozytywnych. Ma to jakiś sens – jeśli istnieje problem, najlepiej jest go jak najszybciej wyeliminować, więc negatywne emocje są najważniejsze z punktu widzenia przetrwania. Niestety, ma to też negatywne skutki – może spowodować, że dzień ogólnie oceniamy źle, mimo że doświadczaliśmy w nim takiej samej ilości pozytywnych chwil, co negatywnych. Potrzeba aż trzy razy większej przewagi emocji pozytywnych nad negatywnymi, abyśmy uznali dzień za dobry! Więc…
  • Naucz się myśleć pozytywnie! Nabranie nawyku pozytywnego myślenia jest prostsze niż się wydaje. Wynotuj i nazwij swoje pozytywne emocje. Skup się na tym, co czujesz w momencie, kiedy odczuwasz spokój, szczęście, kiedy jest Ci dobrze. Wypisuj uczucia, które czułeś w różnych sytuacjach w ciągu dnia. Na przykład, możesz czuć dumę, gdy dobrze odpowiedziałeś na pytanie, kochany – po rozmowie z bliską osobą. Wykonując takie ćwiczenie, bardziej skupiasz się nad uczuciami i jesteś wstanie lepiej je dostrzegać, wyłapywać w ciągu dnia. Nie „przegapisz” pozytywnych chwil.
  • Wybierz jakąś emocję i pracuj nad tym, aby czuć ją częściej. Przykładowo – wybierasz pewność siebie. Co sprawia, że czujesz się w ten sposób? Jakie zachowania do niej prowadzą? Jak się zachowujesz i w jakiej pozycji jesteś, gdy czujesz się pewnie? Być może już dzięki wyprostowanej pozycji jesteś w stanie poczuć się lepiej.

Pozytywne emocje mają dobry efekt na Twoje ciało i psychikę. Zwracaj na nie uwagę i staraj się zastępować nimi negatywne uczucia. Zawsze znajduj czas na uśmiech, relaks, przyjaźń i wdzięczność. Uczyń odczuwanie pozytywnych emocji swoim nawykiem!