Bezsenność u nastolatków. Przyczyny

bezsennosc-nastolatki

Bezsenność jest obecnie powszechnym problemem – dotyka około 10% naszej populacji. Należą do niej trudności z zasypianiem, budzenie się w nocy lub sen, który nie likwiduje zmęczenia. Zaburzenia snu dotykają również dzieci i młodzież, co może być szczególnie niebezpieczne. Na tym etapie człowiek rozwija się fizycznie i umysłowo, więc odpowiedni wypoczynek jest niezbędny. Bezsenność u nastolatków staje się problemem coraz bardziej widocznym i niebezpiecznym.

Dzieci, które nie dostarczyły organizmowi wystarczającej ilości snu gorzej się rozwijają, często są nadpobudliwe, agresywne i rozdrażnione. Cierpi na tym również uroda – pojawiają się podkrążone oczy, ziemista cera. Niewyspany nastolatek ma problemy z koncentracją i pamięcią, co przekłada się na gorsze wyniki w nauce. Takie efekty powodują problemy w domu i w szkole.
Przewlekły i nieleczony brak snu może także skutkować zaburzeniami emocjonalnymi, stanami lękowymi, nerwicami, depresją itp. Zaburzenia snu u nastolatków są więc na tyle niebezpieczne, że nie można ich ignorować.

W Polsce problem bezsenności dotyka aż 25% młodzieży w wieku 15 – 19 lat. W ciągu paru lat liczba ta wzrosła kilkukrotnie. Nastolatek powinien spać średnio 9,5 godzin w ciągu doby, typowy nastolatek przesypia natomiast mniej niż 8, a aż 1/3 przesypia jedynie 6 godzin lub nawet mniej. Problem rośnie wraz z rozwojem technologii i możliwości finansowych, dochodzi bowiem więcej obowiązków i czynności, które można wykonać w trakcie dnia.

Jakie są przyczyny bezsenności u nastolatków?

Kiedy nastolatek ma problemy ze snem, jego rodzice wyobrażają sobie najgorsze – alkohol lub narkotyki. Faktycznie, może być to jedna, ale nie jedyna przyczyna bezsenności. Osoby w tym wieku zaczynają chodzić na imprezy, mają pierwszy kontakt z używkami, dlatego nie zawsze są świadome konsekwencji ich spożywania. Problemy ze snem u nastolatków mogą wiązać się też z substancjami pobudzającymi zawartymi w kawie lub napojach energetycznych – młodzi sięgają po te produkty ze względu na dużą ilość pracy w szkole lub ze względów społecznych. Problemy z zasypianiem u nastolatków mają również pochodzenie emocjonalne. Stres, nerwowa atmosfera w domu lub w szkole obniżają jakość snu. Niezbędny w takich sytuacjach będzie kontakt i rozmowa z bliską osobą lub psychologiem, który pomoże poukładać relacje i przeżycia. Być może w środowisku nastolatka dzieją się bolesne dla niego sytuacje lub rodzice są nadmiernie wymagający. Młodzieży zapewnia się dużo nadprogramowych zajęć i rozrywek oraz gadżetów, które nie sprzyjają odpoczynkowi. Przeszkadzać może korzystanie z urządzeń elektrycznych, takich jak komputer, komórka, tablet. Gry komputerowe, komunikatory, dostępność filmów w Sieci wciąga i szybko uzależnia.

Wykrycie przyczyny nie zawsze jest takie proste. Ze strony rodziców zaleca się cierpliwość i dyskrecję podczas rozmów. Wiele problemów doświadczanych przez młodzież jest dla nich krępująca lub po prostu boją się konsekwencji swoich poczynań. Przyczyna bezsenności może być zupełnie nieprzewidywalna lub być połączeniem wielu z powyższych. Kluczowe w pozbyciu się bezsenności u nastolatka jest zadbanie o prawidłową higienę snu, mając na uwadze jego wiek i potrzeby.

Co robić, aby lepiej spać?

  • Wywietrz i posprzątaj w pokoju. Świeży zapach i odpowiednia temperatura wnętrza pozwoli się odprężyć i szybciej zasnąć.
  • Unikaj ciężkostrawnych i tłustych potraw
  • Ustal harmonogram dnia i nocy, przestrzegaj godziny, w której chodzisz spać
  • Zlikwiduj drzemki w ciągu dnia, nawet jeśli jesteś zmęczony.
  • Dodaj regularny wysiłek fizyczny, chodź na spacery, przebywaj na świeżym powietrzu
  • Unikaj korzystania z urządzeń elektrycznych tuż przed snem
  • Rozmawiaj i dziel się swoimi problemami z bliskimi osobami, poproś o wsparcie