Powodzenie szkolne jest zależne od wielu czynników. Część uczniów opanowuje wiedzę i umiejętności szkolne bez większego trudu. Część jednak zmaga się z trudnościami w nauce. Objawiają się one jako rozbieżności między poziomem osiągnięć szkolnych a wymaganiami programowymi.
Czym są specyficzne trudności szkolne?
Specyficzne trudności w nauce na ogół nazywa się dysleksją rozwojową. Mogą one występować w trzech formach:
- dysleksja, która przejawia się trudnościami w nauce czytania,
- dysortografia, charakteryzująca się trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni,
- dysgrafia, czyli trudności w opanowaniu kaligrafii i w osiągnięciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma, zniekształcenia graficznej strony pisma.
Czym charakteryzują się trudności w nauce czytania i pisania?
Do głównych objawów specyficznych trudności w nauce należą:
- wolne tempo czytania
- trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu
- niechęć do czytania długich tekstów
- nieprawidłowa pisownia
- popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni
- trudności z organizacją tekstu, zapisu działań matematycznych
- błędy gramatyczne
- niewyraźne pismo
- trudności z przepisywaniem cyfr, dodawaniem w pamięci
- problemy w organizacji przestrzennej zapisu działań matematycznych
- kłopoty w odczytywaniu treści w zadaniach tekstowych
- trudności w zapisywaniu znaków nierówności.
Kogo dotyczą specyficzne trudności szkolne?
Specyficzne trudności szkolne rozpoznaje się u dzieci, które mimo prawidłowego rozwoju umysłowego oraz korzystnych warunków do uczenia się, nie mogą w przewidzianym czasie nauczyć się czytać i pisać albo liczyć.Trudności te występują już od początku nauki.
Specyficznych trudności szkolnych nie można rozpoznać u dzieci z:
- inteligencją niższą niż przeciętna
- niepełnosprawnością intelektualną
- niedosłuchem i niedowidzeniem
- chorobami neurologicznymi (tj. epilepsja, dziecięce porażenie mózgowe)
- po urazach głowy lub zapaleniu opon mózgowych
- zaniedbanych środowiskowo.
Niektóre dzieci ma niską motywację do nauki, co może stanowić przyczynę trudności w uczeniu się, ale nie jest wskazaniem do rozpoznania specyficznych trudności szkolnych.
Jak wspierać dziecko z trudnościami szkolnymi?
Bardzo ważne jest możliwie najwcześniejsze rozpoznanie symptomów trudności w nauce. Dzięki temu można podjąć działania profilaktyczne, kompensacyjne i naprawcze. Dzieci przejawiające problemy w nauce powinny być objęte odpowiednią pomocą w formie terapii korekcyjno-kompensacyjnej. Ponadto, powinno się wspierać dziecko w poznaniu siebie i zrozumieniu swoich mocnych i słabszych stron, by mogło zrozumieć istotę swoich trudności. Pomoże to też we wzmacnianiu jego poczucia własnej wartości i poszukiwaniu zasobów do radzenia sobie z trudnościami.
Deficyt rozwojowy zarówno w zakresie jednej , jak i wielu funkcji może stanowić przeszkodę w nauce różnych przedmiotów. Terapeuci w Strefie Myśli Junior starają się znaleźć jak najlepsze narzędzia, dzięki którym dzieciom uda się przezwyciężyć trudności szkolne. Niesienie pomocy jest naszą misją, dlatego, jeśli chcesz umówić się na wizytę – zarezerwuj termin poprzez system zapisów online, kontakt mailowy: recepcja@strefamysli.pl lub telefoniczny: 22 490 44 12.