Czym są specyficzne trudności szkolne?

Czujesz, że ten temat Cię dotyczy? Umów się na wizytę z naszym specjalistą! 22 490 44 12

 Powodzenie szkolne jest zależne od wielu czynników. Część uczniów opanowuje wiedzę i umiejętności szkolne bez większego trudu. Część jednak zmaga się z trudnościami w nauce. Objawiają się one jako rozbieżności między poziomem osiągnięć szkolnych a wymaganiami programowymi.

Czym są specyficzne trudności szkolne?

Specyficzne trudności w nauce na ogół nazywa się dysleksją rozwojową. Mogą one występować w trzech formach:

  • dysleksja, która przejawia się trudnościami w nauce czytania,
  • dysortografia, charakteryzująca się trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni,
  • dysgrafia, czyli trudności w opanowaniu kaligrafii i w osiągnięciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma, zniekształcenia graficznej strony pisma.

Czym charakteryzują się trudności w nauce czytania i pisania?

Do głównych objawów specyficznych trudności w nauce należą:

  • wolne tempo czytania
  • trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem czytanego tekstu
  • niechęć do czytania długich tekstów
  • nieprawidłowa pisownia
  • popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad pisowni
  • trudności z organizacją tekstu, zapisu działań matematycznych
  • błędy gramatyczne
  • niewyraźne pismo
  • trudności z przepisywaniem cyfr, dodawaniem w pamięci
  • problemy w organizacji przestrzennej zapisu działań matematycznych
  • kłopoty w odczytywaniu treści w zadaniach tekstowych
  • trudności w zapisywaniu znaków nierówności.

Kogo dotyczą specyficzne trudności szkolne?

Specyficzne trudności szkolne rozpoznaje się u dzieci, które mimo prawidłowego rozwoju umysłowego oraz korzystnych warunków do uczenia się, nie mogą w przewidzianym czasie nauczyć się czytać i pisać albo liczyć.Trudności te występują już od początku nauki.

Specyficznych trudności szkolnych nie można rozpoznać u dzieci z:

  • inteligencją niższą niż przeciętna
  • niepełnosprawnością intelektualną
  • niedosłuchem i niedowidzeniem
  • chorobami neurologicznymi (tj. epilepsja, dziecięce porażenie mózgowe)
  • po urazach głowy lub zapaleniu opon mózgowych
  • zaniedbanych środowiskowo.

Niektóre dzieci ma niską motywację do nauki, co może stanowić przyczynę trudności w uczeniu się, ale nie jest wskazaniem do rozpoznania specyficznych trudności szkolnych.

Jak wspierać dziecko z trudnościami szkolnymi?

Bardzo ważne jest możliwie najwcześniejsze rozpoznanie symptomów trudności w nauce. Dzięki temu można podjąć działania profilaktyczne, kompensacyjne i naprawcze. Dzieci przejawiające problemy w nauce powinny być objęte odpowiednią pomocą w formie terapii korekcyjno-kompensacyjnej. Ponadto, powinno się wspierać dziecko w poznaniu siebie i zrozumieniu swoich mocnych i słabszych stron, by mogło zrozumieć istotę swoich trudności. Pomoże to też we wzmacnianiu jego poczucia własnej wartości i poszukiwaniu zasobów do radzenia sobie z trudnościami.

Deficyt rozwojowy zarówno w zakresie jednej , jak i wielu funkcji może stanowić przeszkodę w nauce różnych przedmiotów. Terapeuci w Strefie Myśli Junior starają się znaleźć jak najlepsze narzędzia, dzięki którym dzieciom uda się przezwyciężyć trudności szkolne. Niesienie pomocy jest naszą misją, dlatego, jeśli chcesz umówić się na wizytę – zarezerwuj termin poprzez system zapisów online, kontakt mailowy: recepcja@strefamysli.pl lub telefoniczny: 22 490 44 12.