Jak zarządzasz sobą w czasie?Stres? 3 pomocne techniki

zarządzanie-czasem

Przyczyny stresu w pracy są indywidualne i zależą od wielu czynników. Wiele osób aktywnych zawodowo twierdzi, że zadania im powierzane są zbyt trudne lub wymagają poświęcenia zbyt dużej ilości czasu. W takich sytuacjach odczuwamy dyskomfort wywołany rozbieżnością między warunkami oraz wymaganiami nam stawianymi a możliwościami poradzenia sobie z nimi. Żyjemy w ciągłym napięciu, że nie zdążymy, że zostaniemy skrytykowani lub zwolnieni. Nieustannie towarzyszą nam myśli o pracy i obowiązkach, nawet jesteśmy w domu lub na urlopie. Niechętnie wstajemy rano z łóżka, a w pracy czujemy przygnębienie. Z czasem, rezygnujemy z przyjemności, a stres w pracy zawodowej próbujemy niwelować za pomocą używek lub lekarstw. Stres zawodowy to poważny problem, którego skutki widoczne są na każdej płaszczyźnie. Osoby borykające się ze stresem w pracy zaniedbują kontakty międzyludzkie, a na swoich najbliższych odreagowują napięcie w pracy. Długotrwały stres skutkuje bólami mięśni karku i lędźwi, wrzodami, obniżeniem odporności, nadciśnieniem, a nawet depresją lub nerwicą. Oprócz tego w pracy zaczynamy popełniać niezamierzone pomyłki i „wypalamy się”, co dodatkowo nas stresuje – wpadamy w błędne koło… Jak sobie radzić ze stresem w pracy?

Poniżej przedstawiamy kilka metod, które pomagają w zarządzaniu czasem. Pomogą one w uporządkowaniu dnia oraz obowiązków, co wspomoże nasz system pracy i w jakimś stopniu zniweluje objawy stresu.

WAŻNE/PILNE

Jak powiedział były prezydent Stanów Zjednoczonych Dwight D. Eisenhower „Większość spraw, które są pilne, nie są ważne, a większość spraw, które są ważne, nie są pilne”.

Sprawy ważne to te, które są ważne dla życia i dobrostanu (nas albo bliskich). Jeśli nie wykonamy danej czynności, sytuacja mogłaby się zmienić na niekorzyść. Sprawy pilne to te, które należy wykonać określonego dnia, o określonej godzinie.

Metoda WAŻNE/PILNE poleca rozdzielenie obowiązków na 4 obszary:

1-ważne i pilne (np. ważne spotkanie w pracy, sprawy naglące, kryzysy, kłopoty)
2-pilne i nieważne (zadania zlecone przez pracodawcę, telefony)
3-nieważne i niepilne (codzienne przyjemności, sprawdzenie portalu społecznościowego, telewizja)
4-niepilne, ale ważne (plany i marzenia, związek i rodzina, nauka, rozwój osobisty)

Zaplanuj w ten sposób dzień, tydzień lub dłuższy czas. Stosowanie metody umożliwi samodzielne rozplanowanie czasu i da wgląd w listę zadań do wykonania. Skup się głównie na punktach 1 i 4. „Zjadacze czasu” wypisane w punkcie 3 staraj się zauważać i niwelować ich ilość.

MANIA, ZRYW, PRZERWA

To metoda oparta na systemie interwałowym. Przez 15 minut zajmij się mniejszymi sprawami, np. posprzątaj w kuchni, postaraj się zrobić ich jak najwięcej w tym czasie. Podczas „Zrywu” pracuj 40 minut nad większym zadaniem. Zakończ po upływie czasu. Następnie 5 minut odpocznij, zrób herbatę, wyjdź na świeże powietrze. Czas poszczególnych etapów możesz regulować według swoich preferencji. Podobną metodą jest tzw. metoda pomodoro – jej nazwa wzięła się od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Sporządź listę zadań, które musisz wykonać i ustaw czasomierz na 25 minut. Po upływie czasu, zrób 5 minutową przerwę, a następnie znowu pracuj 25 minut.

OATS

Metoda OATS to metoda zarządzania czasem, o której czytamy w poradniku Mike’a Claytona Na OATS składają się 4 etapy:

1. Outcomes (Wyniki) – określ wyniki, które chcesz osiągnąć w określonym czasie (dzień, tydzień…). Duża ilość wyników niekoniecznie musi być korzystna dla naszej koncentracji, dlatego zdecyduj się na te najważniejsze. W perspektywnie dnia lub tygodnia powinno być ich minimum 3, a maksimum 6.
2. Activities (Działania) – określ niezbędne działania niezbędnych do zrealizowania każdego z wyników. Połącz konkretne działania z konkretnymi wynikami.
3. Time (Czas) – oszacuj czas, który będzie Ci potrzebny na zrealizowanie wyników
4. Schedule (Harmonorgam) – stwórz plan działania. Pamiętaj, aby najbardziej wymagające czynności zaplanować na porę dnia w której bywasz najbardziej skupiony i efektywny.

Jeśli borykasz się z problemem stresu w pracy, zadbaj o swój czas wolny. Zadbaj o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Odpoczywaj mądrze – unikaj „zjadaczy czasu”, jakimi są sprawdzanie maila, portali społecznościowych. Otaczaj się bliskimi ludźmi. W chwilach wzmożonego stresu pozwól opaść emocjom i zastępuj emocje faktami.

Powodzenia w walce ze stresem!