Jakie są skutki bezsenności?

bezsenność-skutki

„Doba ma za mało godzin.” – zdarzyło Ci się pomyśleć kiedykolwiek w ten sposób? Nieważne, czy traktujesz sen jako stratę czasu czy też na odwrót – uwielbiasz spać – faktem jest, że sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania, a nawet życia.

Już po jednej nieprzespanej nocy, wydolność organizmu drastycznie się obniża, a nasza praca w ciągu dnia jest mniej efektywna. Skutki bezsenności są jednak bagatelizowane i rzadko zdajemy sobie sprawę z ich powagi. W świecie stresu i nawału obowiązków sen jest na miarę złota i jego brak nikogo za bardzo nie dziwi.

Jakie są skutki bezsenności?

  • Brak snu zdecydowanie pogarsza funkcje poznawcze. Ciężej nam się skupić, jesteśmy rozkojarzeni, przez co bardziej skłonni do popełniania błędów, a nawet powodowania wypadków komunikacyjnych. Jazda samochodem w momencie wyczerpania porównywalna jest nawet do jazdy po alkoholu. Częściej zdarzają się uderzenia, potknięcia.
  • Zdecydowanie spada odporność organizmu na choroby powodowane przez wirusy i bakterie. Mogą pojawić się problemy jelitowo-żołądkowe. U starszych mężczyzn zauważa się 4-krotnie częstsze występowanie chorób serca i w efekcie przedwczesna umieralność – niż w grupie nie cierpiącej na bezsenność.
  • Sen pełni niezwykle ważną rolę w uczeniu się. Podczas nocy wspomnienia „utrwalają” się, dzięki czemu efektywniej zapisujemy wyuczone w ciągu dnia informacje. Brak snu utrudnia więc zapamiętywanie rzeczy, których nauczyliśmy się bądź doświadczyliśmy danego dnia.
  • Zarówno bezsenność okresowa, jak i przewlekła zwiększa ryzyko zachorowania na choroby takie jak: zawał, arytmia, nadciśnienie, cukrzyca. Badania potwierdzają, że aż 90% ludzi cierpiących na bezsenność skarży się również na inne powikłania zdrowotne.
  • Skutki bezsenności to między innymi depresja. Depresja jest chorobą, która nieleczona może prowadzić do tragicznych konsekwencji, a nawet śmierci. Badania pokazują, że osoby z depresją lub zaburzeniami lękowymi spali mniej niż 6 godzin w ciągu nocy. W innym badaniu z 2007, badani ze stwierdzoną bezsennością byli aż 5 razy bardziej narażeni na depresję. Bezsenność jest w efekcie uważana za jeden z pierwszych symptomów depresji.
  • Brak snu ma także negatywny wpływ na naszą urodę. Pozbawiony snu człowiek ma podkrążone oczy, „szarą” skórę. Deficyt snu zwiększa poziom stresu, przez co uwalnia się do krwi większa dawka kortyzolu. Ten zaś utrudnia produkcję kolagenu – białka, które powoduję, że skóra i włosy są miękkie i elastyczne. Sen jest niezbędny przy wysiłku fizycznym, kiedy chcemy zbudować sylwetkę.
  • Niedobór snu jest powiązany ze zwiększonym głodem i apetytem – w efekcie powoduje otyłość. Badania udowodniły, że osoby, które śpią mniej niż 6 godzin dziennie były nawet w 30% bardziej skłonne do otyłości i nadwagi, niż osoby śpiące po 9 godzin.
  • U pacjentów zaobserwowano też podniesiony stopień agresji. Po nieprzespanej nocy czujemy się podirytowani i łatwo nas wyprowadzić z równowagi. Zmęczenie w trakcie dnia owocuje rozdrażnieniem, zniechęceniem, „marudnością”. Takie zachowania negatywnie wpływają na relacje w rodzinie, między partnerami, przyjaciółmi i w pracy.

Skutki bezsenności są poważniejsze niż mogłoby się wydawać – sen wciąż pozostaje w powszechnym rozumowaniu dobrem, a nie koniecznością. Zdrowy sen działa jak lekarstwo i najlepszy kosmetyk. Regeneruje, odpręża, poprawia sprawność umysłową i przygotowuje do codziennych wyzwań. Rewelacyjnie wpływa na samopoczucie oraz fizyczność. Zadbanie o odpowiednią ilość i jakość snu gwarantuje nam lepsze funkcjonowanie.