Nasze pociechy nie mogą spać?Kiedy należy się niepokoić?Bezsenność u dzieci.

bezsenność-niemowlęta

Sen jest niezwykle ważny, szczególnie dla rozwoju naszych pociech. Pełni funkcję regeneracyjną, sprzyja prawidłowemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu. Podczas snu wydzielane są również hormony, które pobudzają odnowę tkanek. Cykl dobowy dziecka różni się jednak znacząco od cyklu dorosłych. Wykrycie i zdiagnozowanie problemów ze snem u dzieci i niemowląt nie należy więc do najłatwiejszych zadań. Bywa, że dzieci nie chcą zasnąć, wybudzają się zbyt często, co wzbudza w rodzicach niepokój… lub po prostu frustrację. O ile u niemowląt, nocne pobudki są zwykle związane z głodem, u dzieci starszych przyczyny mogą być naprawdę różne. Co powoduje bezsenność u dzieci?

Sen a odżywianie

Jeśli dziecko budzi się w nocy kilka razy, możliwe, że ma to związek z nieprawidłowym odżywianiem. Być może w jego dziennej diecie brakuje odpowiedniej ilości jedzenia i picia (i w odpowiedniej proporcji) lub konkretnych składników odżywczych bądź witamin. Jeśli dziecko otrzyma w dzień zbyt mało pożywienia, w nocy będzie odczuwało głód i będzie domagało się o dodatkową porcję. To natomiast poskutkuje brakiem apetytu następnego dnia – maluch będzie najedzony po nocnym posiłku. Ilość, jakość i harmonogram posiłków trzeba więc zaplanować wcześniej, aby zapobiec efektu „błędnego koła”. Żołądek niemowlęcia jest niewielkich rozmiarów, więc i jego system trawienny przystosowany do częstych, ale małych posiłków.

Pozycja i otoczenie

Zarówno otoczenie, jak i pozycja snu malucha może przyczynić się do jakości jego snu. Problemy ze snem u dzieci wynikają często po prostu z niewygody.
Zasypianie będzie bardziej komfortowe, jeżeli ograniczymy liczbę przedmiotów i zabawek w łóżeczku. W zasypianiu przeszkodzi też wszelkiego rodzaju niewygoda, na przykład niewygodny materac, zbyt ciasna piżamka, gryzący kocyk, guziki w pościeli. Dzieci też niezwykle wrażliwe na najdrobniejsze zmiany w otoczeniu, na przykład hałas, światło. Nie można zapominać też o odpowiedniej temperaturze. Aby zapobiec przegrzaniu, najlepiej utrzymać temperaturę około 20 stopni. Godzina zasypiania powinna być możliwie stała. Niemowlę najlepiej ułożyć na plecach lub na boku. Pozycja leżenia na plecach jest najbezpieczniejszą pozycją, dodatkowo główka odchylona na bok zabezpieczy przed zachłyśnięciem. Maluch najlepiej będzie się czuł na płaskim materacu, bez poduszki.

Zbyt dużo wrażeń

Wbrew pozorom, dziecko, które otrzymuje dużo rozrywek w ciągu dnia, wcale nie zaśnie łatwiej ze „zdrowego zmęczenia”. Zbyt dużo bodźców może sprawić, że czuje się niespokojne i ciężko mu się wyciszyć. Po takim dniu pełnym emocji pomocna będzie ciepła kąpiel lub masaż, który zrelaksuje i uspokoi malucha. Bezsenność pojawia się czasem także wtedy, kiedy w życiu dziecka następuje jakiś przełom, zaczyna się coś nowego – np. zaczyna raczkować, chodzić, idzie do przedszkola…

Problemy zdrowotne

Sen utrudniają wszelkiego rodzaju dolegliwości fizyczne. Zaburzenia snu u niemowląt i dzieci powoduje często rozwijająca się infekcja, kolka, podrażniona skóra (często w okolicach pupy), ból brzucha i zaparcia. W takich przypadkach warto spróbować ziołowych preparatów, na przykład herbat. Gdy zawiodą, konieczna będzie wizyta u lekarza. Noworodki oddychają wyłącznie przez nos, dlatego katar, utrudniając oddychanie, również uniemożliwia spokojny sen.

Brak bliskości

Maluszki w szczególności potrzebują bliskości. Przytulanie, tulenie i głaskanie pozwala ukoić nerwy. U starszych dzieci być może pomocna okaże się rozmowa i okazanie wsparcia, zrozumienie problemu. Możliwe, że dziecko obejrzało coś przerażającego, boi się ciemności lub doświadczyło nieprzyjemnej sytuacji w przedszkolu. Warto podkreślać istotne znaczenie snu dla zdrowia i codziennego funkcjonowania.

25Kłopoty ze snem mogą być efektem złej diety lub trybu życia, których nie zmieni się w jeden dzień. Również samo poszukiwanie przyczyny problemu może być długotrwałe i nużące. Efektem starań jest zdrowie naszej pociechy, dlatego warto zainwestować czas i pomóc maluchowi spokojnie spać.