Jak radzić sobie ze złością – rozładowanie złości, ćwiczenia i techniki.

Czujesz, że ten temat Cię dotyczy? Umów się na wizytę z naszym specjalistą! 22 490 44 12

Zapanuj nad złością – 6 łatwych technik kontrolowania gniewu

Złość i gniew są jednymi z najpowszechniejszych uczuć. I są jak najbardziej naturalnymi i prawidłowymi reakcjami w pewnych okolicznościach, podczas gdy ich całkowity brak może świadczyć o odstępstwie od normy czy niezdolności także do uczuć pozytywnych.

Każdy zatem może czasem się zdenerwować, ale kiedy te epizody powtarzają się zbyt często, pojawia się problem. Zresztą przeważnie potrafimy ten problem zauważyć sami. Jeśli zauważasz, że ostatnio jesteś zbyt „drażliwy”, być może dobrze byłoby rozważyć pewne strategie i środki zaradcze, dzięki którym można kontrolować gniew. Co ważne – wielu ludzi zrzuca odpowiedzialność za swój gniew na konkretne osoby lub okoliczności. Bo szef był niesprawiedliwy, bo korek za długi, a obiad jak zwykle się przypalił. Tak, być może były to bodźce, który naszą złość wyzwoliły. Jednak to MY (i tylko MY) jesteśmy odpowiedzialni za to, jak na te bodźce zareagujemy. Do pewnego stopnia jesteśmy w stanie kontrolować naszą złość i niwelować jej intensywność.

Złość jest reakcją naturalną i jak najbardziej przydatną. To dzięki niej byliśmy w stanie przeżyć jako gatunek – złość była pewnego rodzaju „alarmem”, który ostrzegał nas o niebezpieczeństwie i motywował do walki. Dziś złość wywołują u nas zupełnie inne sytuacje, zmienia się także sposób wyrażania gniewu. Złość i gniew mogą wywołać spustoszenie, nie tylko w naszym środowisku, ale także w naszych ciałach. Wiele badań wskazuje, że nadmierny i zbyt często doświadczany gniew zwiększa prawdopodobieństwo pewnych chorób serca, szczególnie u mężczyzn. Powoduje również stres, problemy trawienne, bezsenność, bóle głowy, zapalenie żołądka, itp. Radzenie sobie ze złością nie jest wcale proste – dlatego wielu ludzi poszukuje odpowiedzi na pytanie: Jak wyładować złość? Jak radzić sobie z gniewem i złością?

Co to jest złość? Jak radzić sobie ze złością?

Jest to spontanicznie pojawiająca się emocja, która może różnić się intensywnością w zależności od tego, co ją wyzwala, a także od ogólnego stanu doświadczającej jej osoby. Na samym dole tej skali znajdziemy zwykłą irytację, ekstremalny natomiast stopień to wściekłość lub furia. Złości mogą towarzyszyć zmiany zarówno psychologiczne, jak i biologiczne: zwiększone ciśnienie krwi i produkcja pewnych hormonów, takich jak adrenalina lub kortyzol, oraz przyśpieszony oddech.

Ludzie wyrażają gniew w instynktowny sposób, krzycząc, rzucając przedmiotami, czy nawet rzucając się do bójki. Psychologowie twierdzą, że gniew jest odpowiedzią na zewnętrzne zagrożenie, z którym musimy walczyć, aby bronić się przed większym złem. Dla naszego przetrwania odrobina gniewu jest wręcz niezbędna. Skrajności jednak są zawsze złe. Nie możemy wprawdzie pozbyć się emocji, ale można nauczyć się je kontrolować za pomocą paru prostych technik. Jak radzić sobie ze złością – poznaj efektywne ćwiczenia i techniki.

1. Relaksacja

Relaksacja jako doraźnie stosowany sposób lub dłuższa terapia zmniejsza napięcie i złość, a także pozwala uwolnić się od myśli, które prowadzą do tego, że czujesz się w ten sposób. Jak można się zrelaksować? Poświęć trochę czasu medytacji, na przykład jodze lub tai chi. Zamknij oczy, oddychaj głęboko przez nos i staraj się nie myśleć o niczym. Wyszukaj w sieci muzykę do medytacji – nawet 10 minut domowej medytacji dziennie zwiększa koncentrację, uwagę i uspokaja. Uważasz, że to bardzo trudne? Być może, ale to nie ma znaczenia. Przynajmniej spróbuj! Początki medytacji bywają trudne, ale szybko nauczysz się cierpliwości i popracujesz nad wewnętrznym spokojem.

W Internecie nie brakuje inspiracji dotyczących technik relaksacyjnych. Znajdziesz tam rozmaite sposoby radzenia sobie ze złością, ćwiczenia i techniki – nie brakuje propozycji i pomysłów – znajdź coś, co najbardziej odpowiada Tobie i Twoim oczekiwaniom.

2. Rozładowanie i oczyszczenie

Ćwiczenia fizyczne pomagają nam naturalnie eliminować gniew. Ale uwaga! Nie wszystkie sporty i dyscypliny temu służą, a niektóre, takie jak boks i sztuki walki (judo, taekwondo, kickboxing), mogą być bronią obosieczną. Sam zobacz, jaki typ aktywności fizycznej Ci sprzyja. Jeśli regularnie uczęszczasz na zajęcia gimnastyczne, np. fitness, skorzystaj z okazji i świadomie skup swoją energię na obrazie tego, co cię denerwuje.

W takim razie, jak opanować złość, gdy nie jesteś typem sportowca? Nie martw się, zawsze znajdziesz działanie, które pomaga uwolnić napięcie i jednocześnie dostarczyć przyjemności. Może to być jazda na rowerze lub zwykłe chodzenie czy głębokie oddychanie. W momencie kiedy czujesz, że twój gniew rośnie, idź na krótki spacer zamiast nerwowo chodzić po domu.

3. Poznaj samego siebie

Dobrym sposobem na wyeliminowanie nadmiaru gniewu jest stawienie czoła problemowi u samego źródła. Oznacza to podróż w głąb własnego wnętrza w celu poznania przyczyn tej reakcji. Może nie zdawałeś sobie sprawy z tego, co cię trapi lub chcesz o tym porozmawiać z terapeutą lub z osobą, która generuje u Ciebie poczucie złości? Zastanów się, co powoduje u Ciebie złość i w jaki sposób reagujesz na te sytuacje. Przeanalizuj swoje zachowanie i reakcje gniewu.

Jak pozbyć się wewnętrznej złości? Najważniejsza rada: pamiętaj, że każda irytująca sytuacja wcześniej czy później przemija. Nie martw się więcej,niż trzeba. Jeżeli czujesz, że Twoje reakcje szkodzą Twojemu zdrowiu, udaj się do psychologa i podejmij działanie. Jeżeli masz czas, wykonaj również niezbędne badania lekarskie, aby sprawdzić, czy długo ciągnący się stres nie odbił się na twoim zdrowiu. Terapeuta może pomóc wprowadzając cię w tajniki różnych technik albo po prostu – wysłuchując cię. Wraz ze specjalistą ustalicie spersonalizowane, odpowiednie dla ciebie metody na to, jak rozładować złość. Narzekanie na swoje problemy w obecności przygotowanej na to i życzliwej ci osoby też jest doskonałym sposobem na uwolnienie się od napięć.

4. Zracjonalizuj sytuację

Kiedy gniew zaczyna dominować, nie potrafimy jasno myśleć. Pewnie nie raz czułeś, że twoja reakcja była niestosowna lub przesadzona. Przede wszystkim powinieneś unikać dwóch słów: „nigdy” i „zawsze”. W ten sposób usprawiedliwiasz swój gniew i zmieniasz go w bezproduktywne nastawienie. Czy zdania „zawsze się denerwuję, gdy się spóźniam” lub „nie potrafię spokojnie tkwić w korku” dobrze opisują twoją stałą postawę wobec rzeczywistości? Czasem nakręcamy się własnymi myślami i potęgujemy swoją złość. Pomyśl o tym jako o problemie, z którym spróbujesz zmierzyć się przy najbliższej okazji. To zadziała, kiedy następnym razem utkniesz w drodze. Oczywiście korka nie rozładujesz, ale negatywne emocje – na pewno.

5. Popraw komunikację z innymi

Czasami denerwujemy się na zapas, a nasza frustracja wyprzedza rzeczywiste powody jej występowania. Już przed samą rozmową z szefem, współpracownikiem, znajomym, a nawet partnerem denerwujemy się i irytujemy. Bo przecież „z nim się nie da dogadać”, „on znowu będzie miał pretensję”. Na wstępnie jesteśmy zirytowani i negatywnie nastawieni do naszego rozmówcy. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji? Przede wszystkim – każdą nową sytuację traktować jako nowy początek. Pomyślmy o tym, czy my sami nie prowokujemy negatywnych sytuacji poprzez swoją zamkniętą postawę. Pomyślmy o sposobach unikania napięcia w rozmowie, zastanówmy się, co jest przyczyną złości u naszego rozmówcy.

6. Zrób sobie… wakacje

…lub, jeśli to niemożliwe, przynajmniej weekend poza domem. Wyjdź z codziennej rutyny, przejdź się po parku lub wzdłuż plaży. Przestań myśleć o problemach, poświęć trochę czasu, aby pomyśleć o tym, czego chcesz, jak uspokoić ducha i jak radzić sobie ze złością. Staraj się oderwać myślami od ludzi, rzeczy i spraw, które cię niepokoją – a może to być coś oczywistego, czego przez przyzwyczajenie nie zauważasz: ruch w mieście lub codzienne przepracowanie. Zawsze myśl pozytywnie, skorzystaj z kontaktu z naturą, oddychaj głęboko, poczuj zapach zieleni i po prostu ciesz się chwilą.

Podobnych metod i technik są tysiące. Ty sam musisz przekonać się, która z nich pozwala Ci skutecznie odreagować złość. Próbuj, testuj i – przede wszystkim – nie zwlekaj. Bądź również cierpliwy – praca nad złością to długotrwały proces, w którym bierze udział zarówno Twoja psychika, jak i ciało.

Czujesz, że potrzebujesz wsparcia, by nauczyć się jak radzić sobie ze złością? Nie wiesz, jak opanować negatywne emocje w codziennym życiu? Zapraszamy do umówienia się na wizytę z jednym z naszych psychologów-terapeutów. Konsultacje i terapię osób chcących nauczyć się lepiej radzić sobie z emocjami prowadzi w Strefie Myśli m.in. Anika Zińczuk, nasza specjalistka od emocji. Napisz recepcja@strefamysli.pl lub zadzwoń 22 490 44 12.