Nerwica somatyczna. Lek poruszający się po całym twoim ciele.

nerwica-somatyczna

Od trzech miesięcy nie pamiętasz, jak to jest „czuć się dobrze”? Ciągle coś Ci dolega – problemy z sercem, oddechem, układem pokarmowym. Robisz badania, ale wszystko jest w porządku… Coś jest nie tak…. – być może to nerwica wegetatywna.

Nerwice

Zaburzenia nerwicowe to duża grupa zaburzeń, w obrębie której można wyróżnić przynajmniej kilkanaście rodzajów nerwic, a każda z nich będzie od siebie odmienna. Cechą wspólną wszystkich nerwic jest obecność silnego lęku, który upośledza codzienne funkcjonowanie chorego.
Nerwica somatyczna związana jest bezpośrednio z ciałem. Szacuje się, że dotyczy kilku procent społeczeństwa – natomiast przejściowe objawy tego typu nerwicy w różnych okresach mogą dotyczyć nawet większości z nas. Częściej choroba dotyka kobiety.

Jej objawów nie da się zliczyć i ciężko je skonkretyzować. Jest to po prostu dyskomfort i ból fizyczny. Występowanie nieprzyjemnych doznań pochodzących z ciała odbija się również na psychice – pogarsza się pamięć, koncentracja, pojawia się strach.

Najczęstsze objawy somatyczne/wegetatywne to:

  • kołatanie serca, kłucie w klatce piersiowej
  • poty (gorące lub zimne), wrażenie ściskania w gardle
  • problemy z oddychaniem, duszności
  • biegunki, zaparcia
  • zmiany skórne: zaczerwienienie twarzy, wysypka, świąd
  • częste oddawanie moczu
  • mdłości
  • kłopoty ze snem

Objawy nerwicy wegetatywnej utrudniają codzienne funkcjonowanie. Nic więc dziwnego, że udają się do lekarza i poszukują przyczyn bezpośrednio w organizmie. Są zaniepokojeni, że grozi im poważna choroba, na przykład zawał lub nowotwór. Wykonują szereg badań: krwi, moczu, EKG… Wyniki natomiast, na przekór, wychodzą pozytywnie. To jednak nie uspokaja chorych. Inwestują w kolejne badania, zmieniają lekarza, ogarnia ich lęk i frustracja – nie wiedzą, co im właściwie dolega. Chorzy wpadają w błędne koło objawów. Przykładowo, gdy odczuwają ból pleców i karku, zaczynają odczuwać silny lęk, że jest to oznaka poważnego schorzenia lub jego początek. To zaś powoduje nasilenie objawów somatycznych. Podczas terapii specjalista i pacjent pracują nad przerwaniem właśnie tego błędnego, samonapędzającego się systemu.

Jaki może być powód nerwicy somatycznej?

Najczęściej powodem nerwicy somatycznej jest przewlekły stres, powodujący ciągłe napięcie. Podczas dnia chory odczuwa niepokój, którego nie potrafi rozładować. Pojawia się rozdrażnienie i frustracja.
Objawy nerwicy wegetatywnej zwykle są bardzo uciążliwe w życiu codziennym. Za objawy ze strony naszego ciała związane ze stresem, czyli tak zwane objawy psychosomatyczne, odpowiedzialny jest przede wszystkim układ nerwowy i układ hormonalny. W zależności od rodzaju stresu, uwalniane są różne hormony, który mają wpływ na nasz organizm i prowadzą do powstawania objawów psychosomatycznych – czyli objawów pochodzących z naszego ciała, ale niezwiązanych z chorobą somatyczną (czyli z faktycznymi zmianami w organizmie). U podłoża nerwicy wegetatywnej leżą więc nasze emocje i umiejętność radzenia sobie z nimi.
Choroby psychosomatyczne są najczęściej polietiologiczne, czyli sam stres niekoniecznie jest jedynym czynnikiem zaistnienia choroby – teoria wieloczynnikowa głosi więc, że musi więc zaistnieć wiele różnych czynników, które się na siebie nałożą, aby doszło do wystąpienia choroby.

Leczenie

Leczenie nerwicy wegetatywnej polega głównie na psychoterapii. Terapeuta pomaga zrozumieć przyczyny dolegliwości i objaśnić wpływ emocji na nasze zdrowie. Terapia uczy rozładowywać napięcia i lęki, jak o siebie zadbać w ciężkich chwilach. Równolegle stosuje się farmakoterapię, w szczególności leki obniżające poziom lęku, uspokajające i antydepresyjne). Leczenie nerwicy wegetatywnej jest procesem – może trwać nawet wiele miesięcy.

Uświadomienie sobie przyczyn naszych dolegliwości daje nam możliwość niwelowania objawów i pracy nad sobą. Jak leczyć nerwicę somatyczną w domu? Przede wszystkim, staraj się unikać stresujących sytuacji. Porozmawiaj z najbliższymi, czy są w stanie wyręczyć cię w części z nich. Nabierz dystansu i spróbuj technik relaksacyjnych, których obecnie jest niezliczona ilość – na pewno znajdziesz coś dla siebie. Dbaj o zróżnicowaną, zdrową dietę, wysypiaj się. Pamiętaj o aktywności fizycznej i znalezieniu czasu na relaks.